Projektet undersøger, om struktureret sidemandsoplæring kan bidrage til at øge kvaliteten af arbejdet med mål og delmål, så de i højere grad understøtter en individuel indsats og dermed borgernes udvikling og trivsel, og at mål og delmål opfylder SMART-kriterierne. 

Det vil sige, at mål og delmål er Specifikke, Målbare, Accepterede, Realistiske og Tidsbestemte.

Læs projektets afsluttende rapport.

Metoder

Sidemandsoplæringen tog udgangspunkt i den procesbaserede dokumentation og blev tilrettelagt ud fra principperne fra AGES, som indeholder fire vigtige ingredienser i "long time learning" - Attention, Generation, Emotion og Spacing. 

At dokumentation er procesbaseret betyder, at den følger Kvalitetscirklens 4 trin Plan - Do - Study - Act. 

Resultater

På baggrund af projektet oplever vi en markant forbedring i forhold til SMART-kriterierne. Vi oplever, at delmålene er mere præcise og meningsfulde, samt at delmålene i højere grad tager udgangspunkt i kommunens bestilling. Samtidig har projektet bidraget med et fælles sprog for arbejdet med delmål. 

Læringspunkter

I projektet blev vi bevidste om fem vigtige læringspunkter, som er centrale for arbejdet med mål og delmål:

  • Tid til fordybelse, refleksion og dokumentation
  • Et grundigt vidensgrundlag omkring borgerne
  • Løbende dialog med kommunen
  • Fokus på deling af viden
  • Organisatorisk og ledelsesmæssig understøttelse. 

Kontaktinformationer

Anja Rosenkilde Baker

Viceområdechef

Tlf.: +45 2139 0584
Skriv til Anja