4. maj 2023

I 2021 afholdt vi i Specialområde Hjerneskade en fælles temadag, hvor vi spurgte ind til vores medarbejderes behov og ønsker til monofaglig kompetenceudvikling. Baggrunden var et ønske om at sikre og udvikle kvaliteten i vores faglige indsatser og samtidigt et ønske om at kunne rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere.

Efterfølgende har konsulenter fra Faglig Udvikling været på rundtur i afdelingerne for at få kvalificeret medarbejdernes svar, og i år er vi klar med vores nye tilbud i monofaglig kompetenceudvikling.

Vi tilbyder nu vores fire største faggrupper – pædagoger, sosu-assistenter, fysioterapeuter og ergoterapeuter – at deltage på monofaglige læringsdage, der sætter fokus på deres faglighed og opgaver i arbejdet med borgere med erhvervet hjerneskade.

Bringe sin egen faglighed i spil

Når vi spørger medarbejderne, hvad der har stor betydning for deres arbejdsglæde, så er det bl.a. oplevelsen af at lykkes med de små successer i hverdagen, hvor de kan bruge deres faglighed til at gøre en forskel for borgerne.

For os som specialområde er det også helt centralt, at vi har knusende dygtige monofagligheder, som kan byde ind i den fælles kerneopgave. Erfaringen viser nemlig, at når medarbejderne har styr på deres egen monofaglighed, så får de også lyst til at sætte sig selv i spil sammen med andre.

Balancen mellem det sundhedsfaglige og socialfaglige

Flere medarbejdere med pædagogisk eller terapeutisk uddannelse giver udtryk for, at de sundhedsfaglige opgaver kan fylde meget i vores specialområde. For dem handler det om at kunne finde sit eget faglige ståsted og blive skarpe på, hvordan man kan bruge sin pædagogiske eller terapeutiske faglighed ind i de mange dagligdagsaktiviteter, der er nødvendige for at skabe trygge og udviklende rammer for borgerne.

Undervisning tæt på praksis

Fælles for alle de monofaglige dage er, at de er planlagt med et skarpt blik for kerneopgaven, så undervisningen bliver så praksisnær som muligt. De er tænkt som læringsdage, hvor medarbejderne får mulighed for at omsætte ny viden til praksis. Vi har indhentet både interne undervisere fra specialområdet og eksterne undervisere fra bl.a. Hammel Neurocenter og VIA University College.

Sosu-assistenterne skal som de første deltage i en fælles læringsdag om "Systematik i den sundhedsfaglige indsats til borgere med erhvervet hjerneskade". Fysio- og ergoteapeuterne følger efter og har over to år muligheden for at deltage i henholdsvis 2 dage om Gtit og 2 dage om Bobath.

Døgnpædagogerne får en fælles dag med fokus på pædagogisk teori, og senere en dag med konkrete metoder som "Livshistorie", "Kontakt-Ø" og "Kommunikationspas", mens medarbejdere i vores aktivitets- og samværstilbud kan se frem til en fælles temadag i efteråret omkring situeret læring og praksisfællesskaber med fokus på aktiviteter for den enkelte og gruppen. Det handler om at give alle medarbejdere ny viden med hjem, som de kan bruge i praksis.

Fremtiden

De monofaglige dage bliver evalueret og tilpasset løbende, så vi sikrer at indholdet spejler kerneopgaven og samtidig imødekommer medarbejdernes ønsker og behov. Vi vil samtidig kigge på, hvordan vi bedst planlægger de monofaglige dage, så de spiller sammen med den øvrige tværfaglige kompetenceudvikling i specialområdet. Målet er, at medarbejderne får et målrettet og sammenhængende kompetenceudviklingsforløb.